تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) و یارانش گردهم می‌آیند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد سوگوار خادم الرضا (ع) شد + عکس اعمال قانون ۱۳۳۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مشهد لغو شد (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | گلایه برخی شهروندان از سرویس دهی خطوط اتوبوسرانی در محله رسالت مشهد + پاسخ تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه تسلیت شهردار مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه سرویس‌دهی متروی مشهد تا ساعت ۲ بامداد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیامد‌های بارندگی بی‌سابقه مشهد در روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد بوی میوه می‌دهد خانه فردوسی کجاست؟ | درباره یک خانه تاریخی در روستای پاژ
سرخط خبرها

۱۲ هزار پلاک در بافت اطراف حرم رضوی شناسایی شده است | وام ۶۰۰میلیون تومانی برای احیای خانه‌های تاریخی

  • کد خبر: ۱۴۰۵۵۴
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
۱۲ هزار پلاک در بافت اطراف حرم رضوی شناسایی شده است | وام ۶۰۰میلیون تومانی برای احیای خانه‌های تاریخی
شهردار منطقه ثامن گفت: در بافت اطراف حرم رضوی ۱۲هزار پلاک موجود است که طی سال‌های مختلف بیش از ۶هزار پلاک آن برای توسعه و ساخت‌وساز تملک شد. از ۶هزار پلاک موجود دیگر در این بافت حدود ۲هزار پلاک خانه‌مسافر و‌ مجتمع‌های اقامتی هستند. 

به گزارش شهرآرانیوز، ساسان نورین مقدم، شهردار منطقه ثامن مشهد، در نشست خبری «به روایت شهر» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه تحول منطقه ثامن شامل هشت محور با موضوع حفظ و احیای میراث فرهنگی در حریم رضوی، تقویت اقامت و سکونت در حریم رضوی، گسترش خدمات عمومی و ایمنی، ارتقای پیاده‌محوری در حریم رضوی، گسترش فضا‌های سبز، مدیریت حمل‌ونقل و دسترس‌پذیری، گسترش مجتمع‌های بهداشتی و توسعه اماکن مذهبی است.
وی درباره وضعیت ترافیک هسته مرکزی مشهد در طرح تفصیلی گفت: چالش حوزه مرکزی مشهد این است که عمدتا معابر این مناطق تاریخی است. به‌عنوان مثال راسته نوغان مربوط به دوره اشکانیان است. دخالت در حوزه ترافیکی و بافت‌های تاریخی نوظهور و مدرن نیست. بیشتر از این اگر دخالت شود، باید بافت ارگانیک را تخریب کرد. 

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰درصد عبوری‌ها از خیابان شیرازی به مقصد حرم نیست و باید این مسیر‌ها اصلاح شود. رویکرد کلی در حوره بافت تسهیل تردد است.
وام ویژه به میزان ۶۰۰میلیون تومان برای خانه‌های تاریخی و برای خانه‌مسافر‌ها تا سقف ۲۰میلیارد تومان اعطا می‌شود. پروژه محرک توسعه سقف اعتباری ندارد و باید با طرح توجیهی ارسال شود.
به گفته وی، برای موضوع شبکه باید به‌سمت شبکه‌های هوشمند و مدیرت ترافیک رفت. خیلی از خودرو‌های ورودی مقصدشان حرم نیست و‌ در مدت سی دقیقه از محدوده خارج می‌شوند. رویکرد کلی در بافت تسهیل تردد و ایجاد کمترین محدودیت در این زمینه است. 
شهردار منطقه ثامن مشهد ادامه داد: ۱۳۰ اثر واجد ارزش تاریخی و بیش از ۳۰ اثر ثبت‌شده تاریخی در این محدوده وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه پایان‌کار در حال گفت‌وگو هستیم و باید همه املاک و پروانه‌ها به‌روز باشد، افزود:  با همه دستگاه‌ها ازجمله آستان قدس جلساتی داریم و مراحل پایانی دریافت پایان‌کار چند پروژه بزرگ را دنبال می‌کنیم. تقاضا می‌کنیم‌ آستان قدس و دولت در توسعه پارکینگ‌های اطراف حرم به ما کمک کنند.

وضعیت مسجد مروی‌ها از زبان شهردار منطقه

وی درباره وضعیت مسجد مروی‌ها گفت: برای این مسجد درحال تهیه طرح هستیم. این مسجد در یک میدان شهری قرار دارد. همچنین، بازسازی مسجد هفت رونق گرفته و در مراحل پایانی است و امیدواریم تا ابتدای سال آینده افتتاح شود. 
نورین مقدم درباره دریافت اوراق مشارکت گفت: مراحل بانکی آن طی شده است و دنبال این هستیم مجوز انتشار اوراق را تا پایان سال دریافت کنیم. 
شهردار منطقه ثامن ادامه داد: بخش‌هایی از منطقه ثامن ارزش اقتصادی پیدا کرده است. تعدادی پروژه مشارکتی با مردم داریم که مصمم هستیم آن‌ها را به پایان برسانیم. 
به گفته وی، در پروژه‌های جدید مشارکت شهرداری با حفظ مالکیت است. مردم اگر از بافت بروند سرمایه‌شان‌ را خواهند برد و متمرکز هستیم که مردم مشارکت داشته باشند. در این زمینه پروانه و وام را شهرداری می‌دهد. ده پروژه که حاضر به گفت‌وگو نشده‌اند، برای مردم است.
شهردار منطقه ثامن ادامه داد: اگر فضای خوبی باشد، حاضرم با خانواده در بافت اطراف حرم زندگی کنم. در افق طرح، سکونت مردم در اطراف حرم باید به ۵۰هزار نفر برسد و اکنون بیش از ۱۴هزار نفر ساکن منطقه هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->